Nově revidovaná evropská směrnice o obnovitelné energii potvrzuje udržitelnost biopaliv, jako je obnovitelný etanol, ale ostatní právní předpisy EU nadále ignorují jejich strategický význam. Je čas na nový přístup. Poučení, které plyne z většinou dokončené ságy o přijetí klimatického balíčku EU Fit for 55, je to, že EU potřebuje nový způsob, jak uvažovat o biopalivech a jejich příspěvku k defosilizaci dopravy. Role udržitelných biopaliv při přechodu od fosilní ekonomiky k uhlíkové neutralitě byla často předmětem intenzivní a často dezinformované debaty během celého procesu Fit for 55, ale když EU vstupuje do nového politického cyklu, je důvod k optimismu že Evropa by mohla přejít ke konstruktivnější diskusi.
V prohlášení z jednání skupiny G7 předních světových ekonomik konaném dne 20.5.2023 v japonské Hirošimě, spolupodepsaném vedoucími představiteli EU, bylo jasně a zřetelně deklarováno, že udržitelná biopaliva hrají zásadní roli při snižování emisí z dopravy. To byl vítaný obrat od nedávného politického vývoje, který plně nezohlednil prokázaný příspěvek biopaliv ke snížení emisí skleníkových plynů v dopravě. Vedoucí představitelé předních světových ekonomických mocností zde zdůraznili potřebu udržitelných biopaliv k dekarbonizaci dopravy snížením emisí skleníkových plynů z celosvětového vozového parku. V tomto prohlášení vedoucí představitelé G7, včetně Ursuly von der Leyenové a Charlese Michela z EU, znovu potvrdili svůj „závazek k vysoce dekarbonizovanému silničnímu sektoru do roku 2030“ a zavázali se „podporovat související infrastrukturu a udržitelná uhlíkově neutrální paliva, včetně udržitelných bio- a syntetických paliv.
Prohlášení také požadovalo cíl dosáhnout „100 procent elektrifikovaných vozidel v prodeji nových osobních automobilů do roku 2035“ – formulace, která by mohla zahrnovat hybridní vozy i elektromobily s plnou baterií. To již bylo vnímáno jako jasný signál, aby se biopaliva udržela v obraze – zejména v Evropě, kde bude vozový park podle nejnovějších průmyslových údajů i po roce 2035 zahrnovat benzinové a hybridní vozy.
K dosažení tohoto cíle bude nutné obnovit dialog s evropskými zeměmi, aby se dospělo k nejlepším řešením s určitými vědeckými údaji o biopalivech, která „přispívají k silné dekarbonizaci automobilového sektoru“. Evropa stále potřebuje více než jedno řešení, aby dosáhla smysluplné defosilizace dopravy. I v budoucnu by EU měla využít důležité synergie mezi obnovitelnými palivy a syntetickými palivy, které přinesou snížení emisí v autech, která budou Evropané řídit ještě mnoho let.
Taková změna myšlení je nutná, pokud chce EU dosáhnout svých cílů v oblasti zmírňování změny klimatu, zajišťování potravin a energetické nezávislosti. Ignorování nebo zlehčování výhod biopaliv, jako je obnovitelný etanol, jen ztěžuje realizaci těchto ambicí.
Níž jsou čtyři důvody, proč musí být přístup EU k udržitelným biopalivům v nadcházejících letech otevřenější. Čtyři důvody, proč EU, ale i Česká republika potřebuje přehodnotit svůj přístup k biopalivům.
I) Biorafinérie etanolu hrají v EU strategickou roli
II) Přístup EU ke snižování emisí by měl být otevřený všem technologiím
III) CO2-neutrální kapalná paliva jsou životně důležitá pro defosilizaci
IV) Boj proti změně klimatu musí být sociálně inkluzivní
I) Biorafinérie etanolu v celé EU přispívají k několika evropským strategickým cílům, včetně:
- Zmírňování změny klimatu: Biopaliva jsou i nadále hlavní obnovitelnou energií v dopravě a osvědčeným řešením pro snižování emisí z automobilů. Podle nejnovějších údajů obnovitelný etanol vyrobený členy ePURE snížil emise skleníkových plynů o více než 78 procent ve srovnání s fosilními palivy – a každým rokem se blíží uhlíkové neutralitě. Funguje to v dnešních benzinových a hybridních autech – stále většina nových vozů Evropané stále kupuje – a ve stávající infrastruktuře.
- Energetická nezávislost: Domácí výroba obnovitelného etanolu pomáhá snížit závislost EU na dovážených fosilních palivech. Politiky EU, které nespravedlivě brání používání udržitelných biopaliv, jako je etanol, ze své podstaty otevírají dveře většímu množství fosilní ropy.
- Potravinová bezpečnost: Argument „potraviny vs. palivo“ se znovu objevil v roce 2022, ale opět se ukázalo, že je to mýtus. Ve skutečnosti biorafinérie v EU produkovaly v roce 2022 více potravin a krmiva než paliva – což pomáhá snížit potřebu EU dovážet bílkoviny. Vezmeme-li v úvahu, že členové ePURE v minulém roce kromě etanolu použili víceúčelové plodiny ke koprodukci 5,9 milionů tun potravin a krmiv, nemusí dojít k žádnému kompromisu.
- Strategická autonomie: Domácí výroba etanolu také vytváří další prospěšné produkty, včetně biogenního CO2, který nahrazuje fosilní CO2 v nápojích a průmyslových aplikacích. Tato domácí produkce je nezbytná pro zajištění dodávek.
II) Evropa si nemůže dovolit vsadit pouze na jedno řešení snížení emisí z automobilů. To není jen zdravý rozum, je to také zjištění Evropského účetního dvora, který v nedávné zprávě varuje před současnou strategií EU zaměřenou pouze na elektrická vozidla jako způsob defosilizace silniční dopravy. Hlavní kontrolní instituce EU zjistila, že ambice Evropy spoléhat se na elektrická vozidla v silniční dopravě a zároveň postupně vyřazovat všechny ostatní možnosti ji činí zranitelnou vůči dlouhodobé závislosti na Číně a USA, pokud jde o technologii baterií, a ohrožují její schopnost plnit cíle pro snížení emisí z automobilů.
Sociálně inkluzivní přechod k uhlíkové neutralitě by měl posílit postavení všech evropských občanů, nejen těch, kteří si mohou dovolit nové technologie, a všech zemí. Jinými slovy, důsledky zákazu nového prodeje automobilů se spalovacím motorem po roce 2035, aniž by byly povoleny automobily, které by mohly jezdit na uhlíkově neutrální kapalná paliva, jsou pro EU a její občany potenciálně vážné.
III) V nadcházejících měsících se EU bude snažit vyjasnit svou definici CO2 neutrálních paliv. To bude důležité, protože: CO2-neutrální kapalná paliva jsou životně důležitá pro defosilizaci jako takovou. I přes nedávný růst trhu v prodeji elektromobilů na baterie je faktem, že Evropané nadále nakupují převážně benzínová a hybridní auta. Tyto vozy jezdí na kapalné palivo a na silnicích budou ještě dlouho. Nízkouhlíková kapalná paliva jsou jediným způsobem, jak snížit jejich emise.
Mohla by se ale vyrábět i nová auta, která by lépe využívala stávajících výhod biopaliv. Například ve Francii mnoho motoristů používá palivo E85 s až 85 procenty obnovitelného etanolu. Jedna studie ukázala, že hybridní vozy na E85 jsou ve skutečnosti šetrnější ke klimatu než elektromobily na baterie, když se vezme v úvahu celý životní cyklus emisí. V Indii se komercializuje nový hybridní flex-fuel Toyota, který může jezdit na 100 procent etanolu a 40–60 % času využívá svůj elektrický motor.
Inovace ve výrobě již zvyšují skóre úspor skleníkových plynů u obnovitelného etanolu, v některých případech na více než 90 procent ve srovnání s fosilními palivy. Více zemí by mohlo přijmout vyšší směsi etanolu jako standardní benzín, což by mělo okamžitý dopad na emise z dopravy. Nicméně ze zprávy EÚD plyne závěr, že Evropa potřebuje k dosažení skutečné defosilizace dopravy více než jen jedno řešení.
IV) Sociálně inkluzivní přechod k uhlíkové neutralitě by měl posílit postavení všech evropských občanů, nejen těch, kteří si mohou dovolit nové technologie, a všech zemí, nejen těch, které si mohou dovolit novou infrastrukturu.
Je zjevné, že Evropa potřebuje více než jen jedno řešení, jak dosáhnout skutečné defosilizace dopravy dnes i zítra, a to aniž by byla zasažena kupní síla spotřebitelů a přizpůsobení se jejich potřebám a touze po nezávislosti a mobilitě.
Svaz lihovarů ČR vyzývá tvůrce národní politiky reprezentující ČR v orgánech EU, aby v nadcházejících měsících, kdy zejména politická rétorika kolem energetické a klimatické politiky EU zesílí, aby přijali tento inkluzivnější a technologicky otevřený přístup. Je to situace oboustranně výhodná pro dosažení strategických cílů jak ČR, tak i EU, podporu domácí zemědělské výroby a průmyslu a zajištění toho, aby všichni Evropané mohli hrát roli v boji proti změně klimatu.
Zdroj: ePURE (Evropské sdružení výrobců obnovitelného etanolu), Svaz lihovarů ČR